Sunday, July 24, 2005




مصر كده


كتب:
درش




ترددت كثيرا لأنني أعرف كم الهجوم الذي سيتم علي البلوج بعدما أفرغ من هذا التحليل لكنني قررت المغامره
لقد كثر الحديث عن "مصر مش كده " في الفتره الأخيره لذا قررت ألا أبدي أي رأي قبل أن أتريث لكي أدخل في مناقشات ولغط حول مين صح ومين غلط وقد أتيحت لي الفرصه بعدما اخذت اجازه سنويه من الشغل وزارتني صديقه من بلاد المعلم سام وكان لزاما عليا أن أكون الجايد بتاعها وهم مما لاشك فيه مولوعون بالتصوير لكنني دون مقدمات خطرت لي الفكره لماذا لا أكتشف علي أرض الواقع مصر تبقي ايه؟ كده؟ ولا مش كده ؟
تعالوا نشوف مع بعض مصر ايه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
عمنا ابليس قرر يسب الدين لمصر هو حر ، فيه غيره غيران قوي عليها برضه هو حر، فيه غيره شايفها كده ، فيه غيره شايفها مش كده
سألونى بتحب مصر ؟ ... قلت يلعن دينك لدين مصر
تعالوا نشوفها من جديد بكل حريه وديمقراطيه بعيونا وبعيون غيرنا ، بكتب مدرستنا الابتدائي وبكتب مدارس ابتدائي بس مش هنا
تعالوا نشوفها باحساسنا وبعقل غيرنا
مستعدين للرحله؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
من هنا بدأنا
لا يمكن لأي زائر لمصر أيا كان صفته او وضعه الاجتماعي ولا يسأل عن الاهرامات وابو الهول وبالفعل وانا في المطار سألتني فين الاهرامات ؟ في سخريه معتاده قلتلها " متأجره النهارده " وكانت عايزانا نطلع من المطار الساعه 4 العصر علي هناك قبل ما تفكر حتي هتسكن فين ، المهم عقلتها بكلمتين وقلتلها ترتاحي النهارده ونروح بكره
ورحنا الاهرامات ، بيني وبينكم انا رايح وانا ايه ياما هنا ياما هناك تقولش رمسيس التاني ده كان خالي!!! ما علينا
مش هينفع ادخل بيها الهرم زي ما بعمل كل مره دي مش واحده صاحبتي واخدها الهرم بس علشان نبقي في البراح دي هتلف وهتسأل وهيبقي يومها ما يعلم بيه الا ربنا
سألت اهل الخير فين يا جدعان الناس اللي بتبقي مع اخوانا السواح دول وبعد رحله طويله ما بين شاب روش بجل في شعره لشاب أروش شعره طايل سلسلة ضهره وشكله كده من سكان مدينة نصر الميه مقطوعه عنده من سنه واكتر ، المهم قابلت المعلم
سيجاره يا بيه ؟
شكرا يا باشا
المدام والا ايه ؟ شكلك مصري مش توريست
لا والله ابدا دي واحده صاحبتي جايا من امريكا زياره
امريـــــــــــــــــــــــــــكا حته واحده ؟
لا حتتين بس دي الحته الاولانيه
فيه تلات رحلات يا باشا واحده كبيره وواحده متوسطه وواحده كده مش من مقامك
خمنت مباشرة انها ستعتمد علي السعر
اديني اللي مش من مقامي يا معلم
لا ازاي انت مقامك الدنيا بحالها
بكام يا معلم
هتركب حنطور ولا جمل ولا حصان
في نفسي " ما فيش حمير ؟ " طيب ثواني اسألها
طبعا انا عارف هتختار ايه جمل " الاختيار هنا لا علاقه له بالحزب الوطني اطلاقا " لأنها جايه متخيله انا مستنيها بجمل في المطار
160جنيه ليها علشان خاطرك وانت هكرمك كفايه 40 جنيه علشان مصري
يا بلاش !!!!! يا عم المعلم دا انا اللي هدفع
ما انا عارف هو لو هيه اللي داخله عليا هقولها الاسعار دي ؟
160 جنيه يا كفره علشان تركبوا الناس جمل بيرجعوا يتريقوا علينا بعد كده بيه ، 160 جنيه علشان عشر دقايق ؟ وانا اللي لو عايز اركب جمل 160 يوم ممكن ادفع لعمي ابو هشيمه في البلد 160 قرش
يا باشا دي انكلودينك التذاكر





داخل بقي معاها علي نفس الجمل وانا حاسس اني ابن الاستاذ خوفو ، وفجأه وانا عمال افتكر وأعصر دماغي وبرجع لكتاب الاعداديه واترجملها ، تقولي هو فيه تعابين في الصحرا دي ؟
يا بنت الجزمه جايه من اخر الدنيا تشوفي فيه تعابين في الصحرا والا لا؟
أفقت من وهمي الكبير وقلت ربما صدمت من الاسعار هناك نروح حته أرخص
بابيرس يا مدام ؟
قررت الذهاب بها لمكان اخر في اليوم التالي ممفيس وشبرامنت ودهشور، المكان مكتظ بالرجاله بتاعة بايبرس يا مدام ، وطبعا للي مش عارف الفرق بين البايبرس والموز احنا بنبيع للسياح قلوب موز علي انها بايبرس بردي


المفاجأه ان صديقتي أخرجت ورقه مطبوعه علي الانترنت غريبه جدا فيها سعر لكل حاجه من الابره للصاروخ بالمصري وبالدولار وسعر البياع والسعر اللي توافق عليه بس ، ومش هحكيلكم علي الفروق طبعا ابو خمسه جنيه في الورقه بتلاتين وبقيت زي اللي في سوق خضار مضطر افاصل واكذب علشان ما تفهمش حاجه " من باب أنا لا أكذب ولكني أتجمل " لكن علي مين وانتهي اليوم التاني بمأساه ملخصها إن احنا حراميه

المزيد
هنـــــا


1 Comments:

At 6:08 AM, Anonymous Anonymous said...

ربنا يكون فى عونك يا عمنا
انت اتبهدلت كتيير , كلنا انت يا حج

 

Post a Comment

<< Home